Letošní opti v Mnichově, které se konalo ve dnech 12.–14. ledna, přineslo inspiraci 21 500 návštěvníkům ze 70 zemí a prodejní úspěchy vystavovatelům. K vidění byly trendy a inovace v nových formátech doprovodného programu.

Návštěvníci hodnotili opti velmi kladně: 93,4 % všech návštěvníků považovalo celkovou atmosféru veletrhu jako dobrou, až velmi dobrou, 92,6 % ocenilo opti 2024 jako celkově dobré, až velmi dobré. Téměř 390 vystavovatelů z 28 zemí zastupovalo celý optický dodavatelský řetězec – od výrobních strojů a vybavení obchodů přes kontaktní čočky, brýlové čočky až po mladé nezávislé návrháře. A závěrečné hodnocení vystavovatelů je opravdu skvělé: 94,5 % vystavovatelů hodnotí jako dobrý až velmi dobrý zájem návštěvníků z hlediska zájmu o jejich produkty a 91 % hodnotí veletrh jako dobrý až velmi dobrý.

Podle Cathleen Kabashi, ředitelky opti, zpětná vazba od vystavovatelů i návštěvníků potvrdila, že koncept veletrhu i lednový termín konání jsou správné. Dieter Dohr, předseda správní rady společnosti GHM, která veletrh opti pořádá, zdůraznil: „Mám obrovskou radost. Atmosféra byla neuvěřitelná, radost z oboru byla přímo hmatatelná. Návštěvníci chtěli znovu zažít svůj veletrh, což se jim také podařilo. Veletrh opti slouží jako ukazatel průmyslu pro Německo, Rakousko a Švýcarsko při definování skladby sortimentu a poskytuje orientaci pro celý finanční rok. Během tohoto lednového víkendu sklidilo opti úspěch, který je výsledkem dialogu s představiteli oboru v uplynulých dvanácti měsících.“ Kai Jaeger, viceprezident Ústředního svazu optiků a optometristů (ZVA), také dospěl ke zcela pozitivnímu závěru: „Veletrh opti 2024 zaujal výbornou atmosférou mezi návštěvníky. V opti CAFÉ pod záštitou svazu ZVA jsme vedli podnětné diskuse, v nichž jsme zaznamenali rostoucí zájem o rozvoj profese a téma odborné přípravy i dalšího vzdělávání. Naše účast v diskusních centrech také přinesla nové poznatky o přáních optiků a optometristů.“ Vystavovatelé ze všech odvětví hodnotili veletrh opti 2024 celkově velmi pozitivně, uvedl Dieter Funk, majitel společnosti FUNK Eyewear: „Veletrh opti se opět vyprofiloval jako špička. Oborové setkání par excellence. V roce 2025 se sem vrátíme!“ Na veletrhu byli hojně zastoupeni také výrobci kontaktních čoček. Johannes Zupfer, generální ředitel DACH (Německo, Rakousko, Švýcarsko), CooperVision, ocenil, že mohli v diskusích opět otevřít mnoho důležitých témat, zejména na téma myopie.

Datum konání veletrhu je zvoleno správně

Opakovaně zmiňovaným tématem bylo vhodné načasování veletrhu v lednovém termínu. Například prof. Dr. Ann Nagl, vedoucí studijního programu Vision Science & Business (optometrie) na univerzitě v Aalenu, uvedla: „Na veletrhu opti je jednou z nejlepších věcí právě lednový termín konání. Od začátku veletrhu opti, což je už 25 let, je tento veletrh zahájením optického roku v oboru – ať už se jedná o obruby, čočky, kontaktní čočky nebo optometrii.“ Prof. Nagl rovněž ocenila, že se veletrhu zúčastnilo velké množství mladých lidí, stážistů a studentů z oboru. Znamená to, že o obor mají zájem i další generace.

 Doprovodný program

Akce a prezentace na oborově relevantní témata byly připraveny s partnery z průmyslu a oboru oční optiky velmi pečlivě, v duchu konceptu #WEAREopti, což, stejně jako slavnostní předávání cen, umožnilo návštěvníkům veletrhu objevovat nové trendy a technologie. Panelové diskuse s odborníky nabízely řešení pro průmysl. Podle ředitelky opti Cathleen Kabashi o sekce opti SUSTAINABILITY HUB, opti MYOPIA HUB či nová sekce opti TREND HUB v opti INNOVATION AREA, který byl realizován poprvé, projevil zájem značný počet návštěvníků.  „S koncepcí našeho doprovodného programu jsme na správné cestě a tímto směrem budeme pokračovat i v příštím roce,“ dodala. Sekce opti HUB získaly rovněž nejvyšší hodnocení v průzkumu mezi návštěvníky: za přínosná až velmi přínosná považovalo témata v sekci opti TREND HUB 85 % respondentů, stejné procento respondentů kladně vnímalo sekci opti MYOPIA HUB, kterou ohodnotili jako podnětnou, až velmi podnětnou.

Cenu za udržitelnost SUSTAINABILITY AWARD obdržel Andreas Schmidt ze společnosti Augenblick Brillen Kontaktlinsen GmbH. Udělena byla rovněž cena opti BOX AWARD (která oceňuje mladé designéry za inovace, design, funkčnost a udržitelnost), a to dánské značce SKANS – EYEWEAR WITH IMPACT. Tato severská značka nabízí na německém a středoevropském trhu obruby, její zakladatelka Johanna Skans pochází ze Švédska a je druhou generací optiků. Vystudovala management udržitelného podnikání na Cambridge a získala mezinárodní praktické zkušenosti v Austrálii.

V roce 2025 se opti Mnichov bude konat v termínu 31. ledna – 2. února.

 

zdroj: GMH